Den 1 juni tog Jönköping ett djärvt steg framåt genom att slopa matkravet för att få tillstånd att sälja och servera alkohol. En revolutionerande förändring! Nu ser vi en mångfald av ansökningar, inklusive från oväntade aktörer som darthallar och frisörsalonger. Men vänta lite, det finns oro för vad detta kan leda till. Sofie Tegvall, ordförande i funktionsstödsnämnden, påpekar att vi måste utvärdera effekterna noggrant. Kan detta vara en öppning för en ökad alkoholkonsumtion?

Nykterhetsorganisationen Movendi står emot förändringen och hävdar att forskningen visar på ökade risker för överkonsumtion. De menar att tillgängligheten av alkohol kommer att skjuta i höjden. Men låt oss inte glömma att det fortfarande finns strikta krav för att få serveringstillstånd! En gedigen utredning genomförs där personlig och ekonomisk lämplighet granskas noga. Remisser från myndigheter som Polisen och Skatteverket måste också inhämtas. Utbildning och kunskapsprov är krav!

Funktionsstödsnämnden i Jönköping kommer att träffas igen i augusti för att besluta om nya tillstånd. Det är en tid av förändring, och vi får se hur denna nya lag påverkar stadens framtid. Kommer det att bli en succé eller en katastrof? Tiden får utvisa! Men ett är säkert: Jönköping är på väg att bli en ännu mer dynamisk plats!

-- THANK YOU FOR YOUR ATTENTION TO THIS MATTER