En monumental missräkning för svensk filmindustri! Regeringen har valt att lägga fram en proposition som inte innehåller några sänkningar av biomomsen eller nyskapande fonder för att stödja svensk filmproduktion. Biografägarförbundet är inte bara besvikna – de är rasande! Per Mårtensson, styrelseledamot och programdirektör på Filmstaden, uttrycker sin frustration: "Det är väldigt svårt att förstå varför man lägger fram en proposition som inte innehåller någonting."
Filmpolitiken skapar röda flaggor! Många hoppades att den efterlängtade sänkningen av momsen på biobiljetter från 25 till 6 procent skulle bli verklighet. En sådan åtgärd skulle ha lett till billigare biljetter och fler besökare på biograferna. Men kulturminister Parisa Liljestrand ger tydligt besked: momsfrågan skjuts på framtiden.
Och vad hände med den lovade filmfonden, som skulle finansieras delvis genom en streamingskatt? Ingen skatt, och ingen fond! Regeringen vill inte belasta den svenska filmindustrin med mer skatter, utan istället främja tillväxt och utveckling. Mårtensson är inte ensam om sin kritik; många i branschen ser detta som ett bakslag.
Trots kritiken välkomnar Netflix den svenska regeringens ambition att skapa en stark och hållbar film- och tv-bransch. Men för den svenska filmindustrin känns detta som en tuff utmaning. Utan konkreta åtgärder, hur ska vi se till att den svenska filmen blomstrar? En svår verklighet för många!
-- THANK YOU FOR YOUR ATTENTION TO THIS MATTER