Det är en varm sommar i Stockholm, men invånarna varnas nu för att bada på tio olika platser på grund av den oroande algblomningen. Mycket riktigt, den stekande solen har fått dessa mikroskopiska, potentiellt giftiga cyanobakterier att frodas i Östersjön. Vi pratar om platser som Östra Lagnö, Halvholmen och Nynäshamn – områden där badandet kan bli en hälsorisk, särskilt för barn och hundar.

Miljöskyddsinspektör Victoria Christensen är tydlig: ”Vill man vara på den säkra sidan, bada på en badplats långt ut utan avrådan.” Och det finns en god anledning till denna varning. Vattnet är grumligt och har en obehaglig grönaktig färg, vilket gör det omöjligt att se botten på djupare ställen. Dessa alger kan orsaka illamående, kräkningar och diarré.

Även Marieviksbadet, med sina tre bassänger, har drabbats, något som inspektör Christensen förklarar beror på dålig vattengenomströmning.

Så, kära stockholmare, nu är det dags att tänka efter innan ni hoppar i. Håll er till badplatser som rekommenderas, och kom ihåg: säkerhet går först! Det är en sommar där vi måste vara extra försiktiga, för algblomningen är här för att stanna, åtminstone för nu. Håll ögonen öppna och njut av solen – men bada smart!

-- THANK YOU FOR YOUR ATTENTION TO THIS MATTER