Brytande nyheter från Boden! En flicka på Sis-hemmet Sävastgården har gjort sig skyldig till ett horribelt, nästan ofattbart brott: mordförsök! Det som började som en ”lek” mellan två flickor, 13 och 14 år gamla, har urartat till en skrämmande attack som resulterat i allvarliga skador.

I november förra året, på grund av personalbrist, placerades de två flickorna tillsammans i en avskild vård. Den äldre flickan föreslog en farlig lek där hon band fast den yngre flickans händer och fötter. Men istället för att leka blev det en kamp på liv och död när 14-åringen tog ett strypgrepp som ledde till att 13-åringen tappade medvetandet flera gånger!

Det är chockerande att tänka sig att en 14-åring kan utföra en sådan brutal handling och sedan neka till skuld! Resultatet blev en hjärnskakning, blåtira och fysiska skador på den utsatta flickan. Luleå tingsrätt har nu fastslagit att 14-åringen är skyldig till mordförsök och ska betala ett skadestånd på över 100 000 kronor!

Flickan kan inte dömas till straff, då hon är under 15 år, men detta visar på ett allvarligt behov av att vi som samhälle agerar och skyddar våra barn. Åklagare är nu skyldiga att väcka bevistalan för grova brott, vilket sänder en stark signal om att vi inte tolererar våld, oavsett ålder!

Det här är en tragisk men viktig nyhet som väcker känslor och visar hur bräcklig vår trygghet kan vara. Vi måste stå upp och se till att sådana händelser aldrig upprepas!

-- THANK YOU FOR YOUR ATTENTION TO THIS MATTER