I natt skedde en stor skräll i Las Vegas när den fantastiska Elias Ranefur, 29 år gammal, slog ut den 32-rankade sydkoreanen Lim Jonghoon med imponerande 3–1 i kvalfinalen av US Smash. Med en explosiv forehand avslutade han matchen med segersiffrorna 11–6, 11–4, 8–11, 11–7. Det är tydligt att Ranefur befinner sig i en fantastisk form, särskilt med tanke på hans tidigare triumf över den förre världsettan Lin Shidong!

I huvudturneringen ser vi fram emot hans nästa utmaning, där han ställs mot den 54-rankade belgaren Adrien Rassenfosse. Med den prestation han just visat upp finns det all anledning att tro på en ny seger! Matchen går av stapeln natten mot måndag, svensk tid, kl. 03.35.

Men det är inte bara Ranefur som är i fokus. Anton Källberg, rankad 33, får en tuff match mot elvetrankade Alexis Lebrun, vilket blir en riktig prövning för honom. Samtidigt läggs alla förhoppningar på världstrean Truls Möregårdh, som ställs mot 70-rankade Quadri Aruna, som fått ett wildcard. Den matchen går av stapeln kl. 23.55 på måndag.

Tyvärr får vi också rapportera att ingen svensk dam lyckades ta sig vidare till huvudturneringen, efter att Filippa Bergand och Stina Källberg åkte ut i kvalet. Smashturneringarna är de mest prestigefyllda på touren, jämförbara med Grand Slam i tennis. Det är en fantastisk tid för svensk bordtennis, och vi kan knappt vänta på att se vad som kommer härnäst!

-- THANK YOU FOR YOUR ATTENTION TO THIS MATTER