En dramatisk nyhet väller fram från Mellanöstern! Ett avtal har nåtts mellan Israel och Libanon, och man talar om en potentiell långsiktig fred! Men håll i er, för verkligheten är långt ifrån så enkel. En expert, Alexander Atarodi, beskriver avtalet som svagt och säger att förutsättningarna för att det ska lyckas är minimal. Det finns olika uppfattningar hos de inblandade parterna om hur denna fred ska upprätthållas, och Hizbollah är fortfarande en hotande faktor, vilket gör situationen bräcklig.

Det som gör detta avtal så intressant är att det kommer i kölvattnet av ett samförståndsavtal mellan USA och Iran, där stabilitet i Libanon ses som en nyckel för att hålla detta avtal intakt. Men här är problemet – Hizbollahs ledare fördömer avtalet och kallar det en "kapitulation" inför Israel!

Dessutom, med kommande val i Israel, där premiärminister Netanyahu riskerar att förlora ansiktet, blir det svårt för honom att visa sig svag. Han måste demonstrera styrka, vilket går emot det nyligen ingångna avtalet.

Så, vi har två avtal och fyra olika viljor: Iran, Israel, Libanon och USA, alla med svaga inrikespolitiska förutsättningar. Kan dessa motstridiga intressen leda till en hållbar fred? Tveksamt. Vi står på randen av en potentiell katastrof, där illusionen av fred är nära, men den verkliga stabiliteten känns långt borta! Sätt på era säkerhetsbälten, för det här kan bli en vild åktur!

-- THANK YOU FOR YOUR ATTENTION TO THIS MATTER