Värmeböljan är här och temperaturen stiger! 25-30 grader lockar massor av människor till våra stränder för svalkande bad. Men håll i er, för det finns en mörk baksida! Enligt Svenska Livräddningssällskapet ökar risken för drunkning dramatiskt! Varje dag under den varmaste veckan förra sommaren, ja, ni hörde rätt, drunknade en person! Fruktansvärt, eller hur?

Göran Karlsson, ordförande för SLS Värmland, varnar oss: 2025 såg vi sex drunkningsfall i Värmland, och alla drabbade var män över 70 år. Det här är ett rop på hjälp - vi måste ta hand om varandra! Äldre män, lyssna nu! Flytväst är ett måste och bada inte ensam!

Vi måste bryta det här mönstret! SLS Värmland har satt upp tydliga riktlinjer för säkerhet vid bad och de är inte att leka med! Vi har kraften att förändra statistiken och förhindra tragedier. Vi får inte låta denna sommar bli en upprepning av fjolårets sorgliga statistik. Ta ansvar och följ råden från experterna.

Så kom igen, Sverige! Njut av sommaren, men gör det på ett ansvarsfullt sätt. Sätt säkerhet i första hand och kom ihåg att livet är värt att skydda. Låt oss göra denna sommar minnesvärd - för de rätta anledningarna!

-- THANK YOU FOR YOUR ATTENTION TO THIS MATTER