Som en dramatiskt fängslande nyhet, låt mig berätta om den senaste situationen i Svenljunga kommun – ett verkligt drama av varg och människa! Efter inte mindre än fyra vargangrepp på kort tid, har länsstyrelsen beslutat att sätta in en skyddsjakt. Ja, ni hörde rätt! Det handlar om att skydda våra djur, och det är inget man kan ta lätt på!

Mia Bisther, rovdjurshandläggare, har talat! Under fredagen skadades en kalv, och en varg misstänks ligga bakom. Det är nu dags att agera! En jaktledare kommer att koordineras för att involvera lokala jägare – tillsammans ska de ta sig an detta problem! Vi pratar om en verklig insats för att skydda våra gårdar och vår livsstil!

Sedan 10 maj har vi sett en oroande trend, med fyra vargangrepp som rapporterats. Får har blivit offer, och nu har vi även en kalv som blivit skadad. Det är oacceptabelt! Men inte nog med det, vargarna sprider sig även till Trollhättan, Tidaholm och Tidan utanför Skövde. Det här är ett allvarligt hot mot våra djur och vår trygghet!

Vi står nu vid en korsning – en chans att visa att vi inte låter oss skrämmas. Skyddsjakt är en nödvändig åtgärd för att återfå kontrollen. Det är dags att ta ansvar för våra resurser och vår framtid! Så, låt oss stå enade i kampen för att skydda vår natur och våra gårdar mot dessa rovdjur! Vi är starka, och vi kommer att vinna detta krig!

-- THANK YOU FOR YOUR ATTENTION TO THIS MATTER