En dramatisk situation har uppstått i Hultsfred, där ett flerfamiljshus evakuerades på grund av allvarliga brister i brandskyddet. Räddningstjänsten varnar för livsfara – om en brand skulle utbryta, skulle rök snabbt sprida sig genom lägenheterna och göra en evakuering nästintill omöjlig. Ulf Bowein från räddningstjänsten förklarar att en sådan situation är extraordinär, och att det är första gången ett nyttjandeförbud har utfärdats i kommunen.

Tre veckor har nu gått, men åtgärderna för att förbättra brandskyddet tycks gå långsamt. Hål mellan trapphus och lägenheter gör det möjligt för rök att sprida sig fritt, vilket utgör en enorm risk för de boendes liv och hälsa. Hyresvärden, Abrahims Fastighetsbolag, har påbörjat arbetet med att åtgärda bristerna, och ägaren Josseph Abrahim garanterar att hyresgästerna kan återvända inom två veckor, förutsatt att brandskyddet godkänns.

Detta är en påminnelse om hur viktigt det är att säkerställa tryggheten i våra bostäder. Ingen ska behöva oroa sig för sitt liv i sitt eget hem. Det är dags att agera och se till att sådana brister aldrig får förekomma igen. Det är ett krav på ansvar och säkerhet – för alla medborgare!

-- THANK YOU FOR YOUR ATTENTION TO THIS MATTER