En tragisk och rörande berättelse har nått oss om Johanna, en 32-årig kvinna som kämpade mot psykisk ohälsa och tragiskt nog tog sitt liv efter att ha varit i kontakt med psykiatrin i Gävle under flera år. Trots upprepade självmordsförsök och en inskrivning där hon fick behandling, bedömdes hennes suicidrisk som låg när hon skrevs ut. Hennes bror hittade henne död dagen efter utskrivningen, vilket väcker frågor om vårdens bedömningar och rutiner.
Familjen har nu anmält Region Gävleborg till Inspektionen för vård och omsorg, särskilt kritiska mot en så kallad ”självmordsregel” som skulle leda till att patienter skrevs ut om de gjorde självmordsförsök under vården. De menar att denna regel är idiotisk och att den satte Johannas liv på spel. Trots att regionen medger brister i dokumentationen av bedömningar, hävdar de att en sådan rutin inte existerar.
Johannas anhöriga ifrågasätter också riskbedömningen som gjordes innan hennes utskrivning, där det konstaterades att risken var ”svårbedömd” men ändå ansågs låg. Familjen kräver nu svar och ansvar för vad som hände under Johannas sista tid, och vi står nu inför en kritisk diskussion om hur vi hanterar psykisk ohälsa och suicidpreventiv vård. Vi måste se till att ingen annan familj ska behöva genomlida en sådan tragedi igen. Det är dags för förändring!
-- THANK YOU FOR YOUR ATTENTION TO THIS MATTER