Stort drama i Svenstavik! Två av tre distriktsläkare har lämnat sina tjänster och sökt sig till andra orter. Det här är chockerande nyheter för regionens vård och befolkning! Men vänta, det finns ljus i tunneln! Ingela Gyllberg, biträdande chef för näravård i Jämtland, har en optimistisk prognos för rekryteringen av nya läkare. Hon tror att framtiden ser lovande ut!
Under tiden som rekryteringen pågår, har Region Jämtland Härjedalen tvingats ta in dyrbara staffettläkare. Ja, ni hörde rätt! Det kostar regionen runt 60 000 kronor i veckan och person. Det är pengar som kunde ha använts bättre – kanske för att bygga upp ett starkare vårdsystem? Trots de kostsamma lösningarna, är Gyllberg övertygad om att läget kommer att förbättras.
Så vad betyder detta för invånarna i Svenstavik? Jo, det är ett tydligt tecken på att vi behöver agera och investera i vår hälsovård! Vi kan inte låta dessa problem fortsätta – vi förtjänar en trygg och stabil vård. Rekryteringsarbetet är brådskande och vi måste ställa krav på att regionen tar sitt ansvar. För framtiden, för våra familjer och för hela Jämtland! Håll ögonen öppna, för det här är bara början på en ny era för vården i vår region! Vi kommer att vinna det här!
-- THANK YOU FOR YOUR ATTENTION TO THIS MATTER