Stora skandaler i Norberg! Flera lärare har blivit åsidosatta, fått mindre löneökningar än de rätteligen förtjänar, eller till och med ingen ökning alls – och nu har Skolverket trätt in med ett enormt återkrav på över 4,3 miljoner kronor! Ja, ni hörde rätt – en summa som får en att tappa hakan!

Sofie Lundkvist, enhetschef på Skolverket, har tydligt uttryckt att volymen på återkravet är oerhört stor. Statsbidraget Lärarlönelyftet skulle ha använts för att belöna duktiga lärare och höja undervisningskvaliteten, men istället har kommunen gjort felaktiga hanteringar. De har använt lärares personuppgifter för att få tillgång till dessa statliga pengar, men har sedan misslyckats med att betala ut dem!

År 2017 till 2025 har cirka 67 lärare drabbats av detta förfärliga scenario. Och nu kan de inte få en enda krona av de statliga medlen som de är berättigade till. Istället står Norbergs kommun med en enorm återbetalningsskuld! Och som om det inte vore nog, så har Skolverket även polisanmält kommunen för att utreda eventuellt uppsåt.

Följderna är allvarliga – utan att betala tillbaka pengarna kommer Norberg att stå utan nya statsbidrag. Detta är en tragisk historia med liknande inslag i Säters kommun, där en skolchef tidigare erkänt fusk med statsbidrag. En skandal som skakar om hela systemet! Det är dags att sätta fokus på dessa oegentligheter – för våra lärare och kvaliteten i vår utbildning!

-- THANK YOU FOR YOUR ATTENTION TO THIS MATTER