Stora förändringar på gång för Sveriges klimatmål! Moderaterna, tillsammans med Tidöpartierna, släpper det ambitiösa målet om att minska utsläppen från inrikes transporter med 70 procent till 2030. Istället introduceras ett så kallat "elektrifieringsmål". Elisabeth Svantesson, moderaternas ekonomiska talesperson, uttrycker sin skepsis: “Kommer vi att nå det? Nej, det krävs höjda drivmedelspriser!”

Den nuvarande klimat- och miljöministern, Romina Pourmokhtari, har redan flaggat för en avveckling av klimatmålen och understryker att Sverige måste fokusera på elektrifiering snarare än förbud. Även Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna har tidigare ställt sig bakom denna linje.

Statsminister Ulf Kristersson bekräftar att det inte finns något gemensamt beslut om när de nya målen ska implementeras, men diskussionerna pågår. Det är en uppenbar förändring av kursen där man istället för att sträva efter att minska utsläppen nu prioriterar en elektrifierad framtid.

Klimatpolitiska rådet menar dock att Sverige är långt ifrån att nå sina nuvarande mål, och att det krävs högre skatter på fossila drivmedel för att ens vara i närheten. Moderaterna avvisar dock den tanken och menar att det vore fel väg att gå.

Trots det är klimatlagen fortfarande i kraft, vilket innebär att regeringen har en skyldighet att agera i linje med de existerande målen. En intressant tid för svensk politik, där ambitionerna nu tycks skifta från strikt klimatpolitik till en mer elektrifierad framtid!

-- THANK YOU FOR YOUR ATTENTION TO THIS MATTER