Stora nyheter från Gotland! Mark- och miljööverdomstolen har gett Nordkalk grönt ljus att fortsätta sin kalkbrytning i Klinthagen i ytterligare 30 år! Ja, ni hörde rätt – trettio år till av verksamhet som domstolen bedömer tillgodoser ett ”allt överskuggande allmänintresse”. Detta är en enorm seger för företaget och för den ekonomiska tillväxten i regionen!
Trots ett massivt motstånd från miljöorganisationer och myndigheter, som överklagade beslutet, har domstolen stått fast. För Nordkalk handlar det om att bryta mer än 69 miljoner ton kalksten, vilket är en stor tillgång för vår industri. Men domstolen har också ställt krav! Företaget måste nu restaurera 21,6 hektar mark för att skapa livsmiljöer för två fjärilsarter och se till att dricksvattenförsörjningen för grannar inte påverkas av eventuell vattenbrist. Hårdare miljöskydd och tekniska säkerhetsåtgärder är också på plats.
Det här är en krossande bekräftelse på att vi kan balansera ekonomisk tillväxt med miljöhänsyn. Men striden är inte över än – det finns alltid utrymme för ytterligare överklaganden till Högsta domstolen. Låt oss hoppas att förnuftet segrar och att vi fortsätter att investera i vårt lands resurser, för det är så vi bygger en stark och blomstrande framtid! Nordkalk leder vägen – och det är dags att vi alla inser värdet av våra naturresurser! Ekonomin står på spel, och vi kan inte backa nu!
-- THANK YOU FOR YOUR ATTENTION TO THIS MATTER