Stora nyheter, mina vänner! Regeringen har just gjort en fantastisk affär med kärnkraftsbolaget Videberg Kraft! Det handlar om ett banbrytande avtal för det statliga stödet till ny kärnkraft, och det är inget mindre än en GAME CHANGER för Sverige!

Nu kommer staten att bli majoritetsägare och äga hela 60 procent av bolaget som ska bygga nya reaktorer vid Ringhals. Det är en stark och tydlig signal om att vi går mot en framtid med säker och ren energi! Näringsminister Ebba Busch och statsminister Ulf Kristersson har bekräftat att vi nu står inför en ny era av kärnkraft. Detta är inget spadtag, det är en grävskopa som sätts i marken!

Regeringen har godkänt finansieringen och nästa steg är att EU-kommissionen ska ge sitt godkännande. Målet? Att ha de första reaktorerna klara under mitten av 2030-talet. Tänk på det, detta är en stor investering som kommer att skapa jobb och energi för framtiden!

Vi ser stora aktörer som brittiska Rolls-Royce involverade i byggandet av de tre små modulära reaktorerna, vilket kommer att sätta Sverige på världskartan för kärnkraft! Det har varit en god dialog med oppositionen, och regeringen håller fast vid att de inte kan gå i samma takt som de som vill minst.

Det här är en historisk tid för svensk energi. Kärnkraften är tillbaka i stor stil och vi gör det för landets bästa! Vi bygger framtiden tillsammans, och det här är bara början!

-- THANK YOU FOR YOUR ATTENTION TO THIS MATTER