Stora nyheter, mina vänner! EU-länderna träffas nu för att diskutera ett kontroversiellt ämne: utvisning av dömda brottslingar till Afghanistan. Ja, ni hörde rätt! Detta sker trots den växande kritiken som påstår att det legitimerar talibanernas brutalitet. Fereshta Abbasi från Human Rights Watch kallar det hyckleri – och hon har en poäng!

Detta så kallade "tekniska" möte, mellan en talibandelegation och EU-tjänstemän, handlar om operativt samarbete. Men låt oss vara tydliga – att ha kontakt med talibanerna är en fin linje att gå på. EU-kommissionens talesperson Markus Lammert säger att detta inte innebär något erkännande av talibanerna. Men vad säger det egentligen om vår moral och trovärdighet?

Människorättsorganisationerna är upprörda. Att fördöma talibanernas övergrepp samtidigt som man skickar tillbaka afghaner? Det är en uppenbar motsägelse. Talibanernas styre, med sin brutala tolkning av islam, har lett till ett fruktansvärt kvinnoförtryck. Kvinnor får inte gå i skolan, de får inte jobba, och offentliga avrättningar är tillbaka. Detta är det verkliga ansiktet av talibanerna, och att EU nu överväger att samarbeta med dem är en skandal av stora mått!

Det här är en situation som kräver att vi tar ställning. Vi kan inte svika de som lider under talibanernas tyranni! Hela världen ser på – och vi måste agera!

-- THANK YOU FOR YOUR ATTENTION TO THIS MATTER