Stora nyheter från Stockaviken, folks! Bottensedimenten är i en katastrofal situation och nu sätter Sveriges geologiska undersökningar (SGU) siktet på mångmiljonbelopp för en omfattande sanering av denna förorenade viken. Dioxiner, ett av de mest fruktade miljögifterna, har lämnat sina spår från det gamla sågverket i Stocka, och det är dags för en kraftfull åtgärd!
Sedan 1930-talet har dioxin använts för att skydda sågade virket, vilket nu har resulterat i en skrämmande uppbyggnad av åtta gram dioxin i sedimenten. Det må låta som en liten mängd, men tro mig, det är farligt – mycket farligt! SGU planerar att muddra ett 10 hektar stort område och avlägsna 30 000 kubikmeter av dessa förorenade sediment. Och vem får betala kalaset? Jo, skattebetalarna, så se till att ni håller koll på era pengar!
Om Naturvårdsverket ger grönt ljus för projektet kan vi se att saneringsarbetet inleds så tidigt som nästa år, med själva muddringen beräknad att dra igång våren 2028. En stor insats för att rädda miljön och skydda invånarna i Stocka, som genom historien har sett det gamla sågverket komma och gå.
Dioxiner orsakar allvarliga hälsoproblem, inklusive cancer och neurologiska skador. Vi kan inte längre blunda för detta! Det är dags att agera och återställa vår miljö för kommande generationer. Häng med, för detta är bara början på en stor förändring!
-- THANK YOU FOR YOUR ATTENTION TO THIS MATTER