Stora problem vid svenska vårdinrättningar! Europeiska kommittén för sociala rättigheter har öppnat ögonen för en chockerande verklighet: utsatta EU-migranter får inte den vård de har rätt till! Det är helt oacceptabelt! Anna Johansson från Amnesty Sverige talar klarspråk och kallar detta för en kränkning av mänskliga rättigheter.
Amnesty och Läkare i världen har anmält den svenska staten för 129 fall av diskriminering, där EU-migranter nekats livsnödvändig vård eller fått betala fullt pris för förlossningar och annan akut vård. Kommittén understryker att detta är ett brott mot Europeiska sociala stadgan. Indirekt diskriminering mot romska grupper är en realitet som inte kan ignoreras!
Regeringen avfärdar kritiken och påstår att diskriminering är förbjudet och att alla har rätt till vård. Men låt oss vara ärliga – verkligheten ser annorlunda ut! Många EU-medborgare saknar sjukförsäkringskort, vilket leder till att de faller mellan stolarna i systemet. Reglerna är otydliga och olika regioner tolkar dem på sina egna sätt.
Kommittén kallar på Sverige att agera och säkerställa att alla, oavsett bakgrund, får tillgång till vård utan diskriminering. Det här är en skandal som Sverige inte kan blunda för längre! Vi måste stå upp för rättvisa och se till att ingen lämnas utanför! Det är dags för förändring – nu!
-- THANK YOU FOR YOUR ATTENTION TO THIS MATTER