Vi står nu inför en riktig värmebölja, folkens! Temperaturen skjuter i höjden och många svenskar svettas inomhus som aldrig förr. Enligt Folkhälsomyndigheten ska inomhustemperaturen inte överstiga 26 grader under längre perioder. Och vad gör vi åt detta? Jo, först och främst gäller det att vara smart och använda fläktar eller liknande för att kyla ner sig.
Men vänta, om temperaturen inte går ner, vad gör man då? Jo, man vänder sig till hyresvärden! Det är deras ansvar att hålla lägenheterna beboeliga. Om det är för varmt och de förebyggande åtgärderna inte fungerar, då kan man faktiskt felanmäla. Hyresvärden är skyldig att agera! Det kan handla om att höja ventilationen eller installera solavskärmning.
Men kom ihåg, om vi pratar extrema väderförhållanden, så gäller andra regler. Det är en annan situation, så håll koll på vad som gäller!
Så, kära svenskar, ta till er dessa råd. Håll er svala och glöm inte att stå på er! Ingen ska behöva svettas ihjäl i sitt eget hem. Värmeböljan kommer och går, men ert välbefinnande är det som verkligen räknas!
-- THANK YOU FOR YOUR ATTENTION TO THIS MATTER