I en skandalös avslöjande om Region Skånes hantering av säkerhetskontraktet med Avarn, framkommer det nu att utredningen, som skulle vara oberoende, i själva verket var under strikt kontroll av regionens ledning. Trettio centrala frågor om Avarns bristande säkerhetsarbete ströks på order av regionens chefsjurist, vilket väcker allvarliga frågor om transparens och ärlighet.

Den nuvarande regiondirektören, Jonna Myrebris, har insisterat på att granskningen var oberoende, men e-postkommunikation visar att både hon och chefsjuristen, Camilla Ziegler, aktivt styrde utredningen. Kritiska röster, inklusive beredskapschefen vid Skånes universitetssjukhus, nekades deltagande i utredningen, vilket ytterligare undergräver påståendena om opartiskhet.

Trots att advokatbyrån som genomförde utredningen erkänner brister i dokumentationen och användningen av sanktioner mot Avarn, framhäver de att regionens kontroll av avtalet fungerat. Juridikprofessorn Olle Lundin menar dock att det hela liknar en mörkläggning av verkligheten. Avarn, å sin sida, avfärdar kritiken som överdriven och hävdar att det snarare handlar om bristande samsyn än brister i deras arbete.

Detta är en situation som kräver uppmärksamhet och granskning. Region Skåne måste ställas till svars för sina handlingar. Om inte, hur kan vi lita på att våra institutioner agerar i allmänhetens bästa intresse? Vi måste kräva transparens, ärlighet och ansvar.

-- THANK YOU FOR YOUR ATTENTION TO THIS MATTER